Consoles

Verschillende soorten consoles

consoles

soorten games

Geschiedenis

home

Een spelcomputer is een elektronisch of computer apparaat dat voert een videosignaal of visueel beeld een weer videospel dat één of meer personen kunnen spelen via een soort spelbesturing. Videogameconsoles worden over het algemeen op de markt gebracht en verkocht in een cyclus van vijf jaar, waarbij consoles met dezelfde technische mogelijkheden in generaties zijn gegroepeerd. De industrie heeft een scheermesmodel ontwikkeld om consoles tegen lage winst of verlies te verkopen en tegelijkertijd inkomsten te genereren uit de licentiekosten voor elke verkochte game, met geplande veroudering om consumenten naar de volgende consolegeneratie te lokken. Hoewel er in de geschiedenis van de consolemarkt een groot aantal fabrikanten is gekomen en gegaan, zijn er altijd twee of drie dominante marktleiders geweest, waarbij de huidige markt wordt geleid door Sony , Microsoft en Nintendo. De eerste videogameconsoles ontstonden begin jaren zeventig. Ralph H. Baer bedacht het concept van het spelen van eenvoudige spot-based games op een televisiescherm in 1966, dat later de basis werd van de Magnavox Odyssey in 1972. Geïnspireerd door het tafeltennisspel op de Odyssey, Nolan Bushnell , Ted Dabney en Allan Alcorn van Atari, Inc. ontwikkelde het eerste succesvolle arcadespel , Pong , en wilde dat verder ontwikkelen tot een thuisversie, die in 1975 werd uitgebracht. De eerste consoles konden alleen een vaste groep spellen spelen die in de hardware waren ingebouwd.